Ön mit szól ahhoz, hogy a reklámok szinte korlátozás nélkül ömlenek az arcunkba mindenhonnan? Reklámszakemberként némi túlzást vélek felfedezni, a természetes reklámok és a terrortámadásként nyomuló reklámáradat között. Jogosan merül fel bennünk a kérdés, szükség van-e minderre?
Már csak annak nyomán is, hogy szinte ordít a párhuzam a fejünk fölött tornyosuló válság és az ezzel arányosan növekvő egyre agresszívabb, már-már kellemetlenül nyomulós reklámok között.
Minél jobban süllyedünk a szegénységbe, annál jobban akarnak rávenni bennünket a különféle, olykor értelmetlen szolgáltatás igénybevételére, értelmetlen termékek megvásárlására.
Televízióban, az utcán, az út mentén, boltokban, bevásárlóközpontokban reklámokkal találkozunk, a képi, vizuális hatások mindenhonnan érnek bennünket, olykor mindennemű kreativitást mellőznek, kifejezetten a vásárlásra sarkallva az embereket.
Az ember emocionális vonásait és a környezeti változásokra adott reakcióit próbálják a manipulatív reklámok kihasználni. Mivel ezek a reakciók többnyire a tudatalattiban zajlanak, hihetetlen, de az ember olykor észre sem veszi, mennyire képes engedelmeskedni ezeknek a befolyásoknak.
Persze, jogosan vetődik fel a kérdés, hogyan férhetnek hozzá tudatalattinkhoz a gazdaságot irányító reklám-gerillák?
Marketing -és reklámszakemberek egy teljes szakmát ültettek a reklámok ingereire adott tudatalatti válaszunk figyelésére, elemzésére, feldolgozására. Az EEG, az fMRI, vagy az elektromiográfia hivatott figyelni, az agyi hullámokat, az agytevékenységeket, vagy a mimikát, egy-egy képi reklámra adott válaszban.
Összességében ez a „hatásfigyelés” szakterület, a neuromarketing még nagyon gyerekcipőben jár. Az emberi tudatos döntés még jócskán okoz meglepetéseket a szakembereknek, de tény az emberi agyi reakcióiból meglehetősen pontosan állapítják meg, melyek azok a termékek, amelyek tetszenek a fogyasztóknak. S, ehhez igazítják hozzá a reklám intenzitását, képi világát.
Clinton Kilts atlantai idegtani professzor még 2003-ban MRI vizsgálattal figyelte a vásárlás folyamatát. Mi történik az emberi agyban, mikor egy neki tetsző terméket meglát?
Amikor a vásárló egy számára tetszetős terméket meg lát, rögtön vér áramlik a prefrontális agykéregbe. A professzor szerint azért tetszik meg nekünk egy-egy termék, mert az a termék önmagunkról kialakított képet erősíti bennünk.
Ezt nem kevés próbálkozással szeretné a marketing világa kihasználni. Ugyanakkor az is igaz, hogy az emberi agy 2,6 másodpercenként újabb és újabb döntéseket hoz, aminek alapját főként a már bennünk lévő beidegződések adják. Így nem feltétlenül jár vásárlási szándékkal az agysejtek vizuális ingerlése.
Például egy tudatos üzenettel átnyújtott reklámajándék egyáltalán nem manipulatív, ugyanakkor mindenképp vásárlásra csábító.
Elköltöztünk. Reklámajándék blogunk mostantól a http://www.1001reklamajandek.hu/blog címen érhető el.
Utolsó kommentek